El camí que ha començat la Generalitat de Catalunya, en el que volen interrelacionar el departament de Salut i el de Benestar Social amb la creació del Pla Interdepartamental d’Atenció i Interacció Social i Sanitària (PIAISS), és el que ens mostra cap a on va el futur.
Entre altres característiques de la societat futura trobarem que hi haurà un creixement de la població de més de 65 anys amb problemes de salut crònics i amb necessitats d’ajuda o recolzament a casa per les activitats bàsiques de la vida diària. Actualment les malalties cròniques ja són la causa del 60% dels ingressos hospitalaris i consumeixen el 70% de la despesa sanitària. També es pot veure la tendència cap a una disminució dels recursos públics destinats a la sanitat i benestar social.
Si sumem a totes aquestes característiques la digitalització ens dóna un nou projecte que procedim a explicar a continuació.
Un nou projecte
El projecte CUIDEM 2.0 és basa en el treball en equip per evitar ingressos mitjançant la creació d’una App que conté uns ítems sanitaris i socials personalitzats per cada usuari que defineixen prèviament el metge, la infermera i la treballadora social. Actualment hi ha per escollir signes i símptomes de descompensació de la insuficiència cardíaca congestiva, malaltia pulmonar obstructiva crònica, diabetis i detecció de necessitats socials. Per exemple: pes, tos, glicèmia, estat de l’habitatge, etc.
La treballadora familiar del servei d’atenció a domicili és la persona escollida per introduir les dades a l’App amb la periodicitat marcada pels professionals sanitaris i socials. Les dades emmagatzemades a l’App s’envien via online a l’aplicatiu del centre d’atenció primària i el de benestar social de l’ens local. I així, els professionals sanitaris i socials poden actuar proactivament al valorar les dades.
Els objectius que es vol aconseguir amb aquest projecte són:
- Disminuir els ingressos evitables en insuficiència cardíaca congestiva, malaltia pulmonar obstructiva crònica i diabetis en usuaris d’alta complexitat atesos pel servei d’atenció al domicili.
- Millorar el control de patologies cròniques.
- Detectar noves necessitats socials.
- Millorar la comunicació entre els agents socials i sanitaris.
- Millorar la percepció de la qualitat de vida per part dels usuaris.
- Racionalització dels recursos públics.
Citació
Autors: Bartés, Anna; Duaigües, Sergio; Juanós, Meritxell; Nerín, Anna
Títol article: 6es Jornades TIC Salut i Social 2016/Vic. El repte de la salut i el benestar en la societat digital
Revista: APSalut. Volum 4. Número 5. Article 82
Data: 25 d’octubre de 2016