Autores: Anna Fuentes Lloveras, Neus Pérez Manyà i Violeta Uriach Timoneda. Residents EAP Dreta de l’Eixample (CAP Roger de Flor)
El mes d’octubre les i els residents d’UDACEBA hem assistit al XXXVIII Congrés de Comunicació i Salut de semFYC que s’ha dut a terme a Córdoba.
Durant aquests dies ens hem pogut endinsar en una medicina enfocada a les emocions i valors, aquella on els nostres pacients també poden aportar la seva visió. En aquest congrés, pacients i professionals de la salut i del periodisme hem pogut compartir experiències, necessitats i idees. Han estat uns dies de creació mitjançant diàleg, activitats i pràctica d’habilitats i aptituds molt útils per a la nostra professió. Abans d’aprofundir en tot el que ens agradaria destacar del congrés ja us avancem que ens ha encantat tenir la oportunitat de poder-hi participar.
El grup de treball de comunicació de la semFYC descriu la comunicació com aquella eina fonamental pel desenvolupament de la nostra feina, que pot ajudar a que les persones desitgin i adquireixin millors nivells de salut. Nosaltres, després d’haver assistit al congrés, considerem que també és aquella eina que ens pot ajudar a conèixer-nos més a nosaltres mateixes, repercutint molt positivament a l’hora de viure de forma més saludable la nostra activitat professional. Per últim, també ens ajuda a saber expressar-nos de forma assertiva, cosa que millora l’entorn laboral.
Ens centrarem en aquests tres punts de la descripció de la comunicació ja que tenen rellevància en el nostre dia a dia, fent-nos més capaços per a exercir la nostra professió i aconseguir la motivació dels nostres pacients. Una bona comunicació ens serveix per un munt de coses en els diferents àmbits, i així ho volem deixar palès enumerant uns quants exemples que presentem a continuació:
RELACIÓ METGE PACIENT
- Una bona comunicació és la millor eina motivacional. Molt útil a l’hora d’intentar millorar els hàbits de vida dels nostres pacients o bé l’optimització del compliment terapèutic, tant en la correcta adherència al tractament com en el seguiment per part del professional.
- Eines per a enfortir el vincle metge-pacient. Aquest vincle és clau a l’hora de realitzar un bon acompanyament en diferents moments de la vida d’un pacient. És important pel professional trobar un equilibri entre la proximitat que pot requerir certs moments o situacions i un certa distancia professional i saber desconnectar i implicar-se en la mesura correcte. El vincle té una especial rellevància quan es parla de situacions tenses o difícils, així com a l’hora de donar males notícies. En la nostra professió, en alguns casos haurem de donar males notícies a pacients amb els que no tenim vincle, i caldrà tenir recursos comunicatius per poder-ho fer també de la millor manera possible.
- Una comunicació fluida també pot millorar l’anamnesi així com la satisfacció del propi professional i del pacient.
- Reconduir situacions tenses.
CONFORT DEL METGE A LA CONSULTA
- Trobar eines per a gestionar els estressos que trobem en el nostre dia a dia a la consulta. Elevada pressió assistencial, pacients molt informats i a vegades molt exigents, molta feina virtual, elevada responsabilitat… tota ajuda és poca!
- Disminuir estressos, al menys aquells que puguem.
- Gestionar les emocions i contratransferències que ens genera la nostra feina.
- Ser capaços d’adaptar-nos i crear a la consulta l’ambient que necessita cada pacient… I si, un canvi cada 5 minuts és possible! Difícil, però possible!
MILLORA EN L’ENTORN LABORAL
- Solucionar situacions tenses.
- Motivar a l’equip. Un equip motivat a treballar, treballa més i millor.
- Poder estar presents i realitzar un bon acompanyament pels nostres companys/es quan aquests ho necessitin.
- En situacions d’emergència vital per un pacient ens ajuda a organitzar-nos.
- Realitzar sessions interessants, encara que el tema del que ens ha tocat parlar sigui capaç de fer adormir una manada de lleopards famèlics.
Per si no us hem convençut de la importància de la comunicació us direm una petita però important veritat: independentment de les habilitats innates de cadascú en les relacions socials i la comunicació, es poden aprendre eines i tècniques per optimitzar la comunicació i aquestes, es poden entrenar! Nosaltres ja hem començat a utilitzar-les i esperem que a vosaltres també us haguem encès la curiositat per aquest món de la comunicació tant infinit i tant útil.
Us deixem amb el lema del congrés: “COMUNICANDO COMPASIÓN, ATENDIENDO CON PASIÓN”.
Citació
Autores: Fuentes Lloveras, Anna; Pérez Manyà, Neus; Uriach Timoneda, Violeta
Títol article: Comunicant-nos a Córdoba
Revista: APSalut. Volum 6. Número 2. Article 108
Data: 20 de març de 2018