Infermer, estudiant de Medicina, ha treballat a l’EAP Sardenya.
Innovador i emprenedor.
Impulsor i creador de Villi Adventures, una app per educar en nutrició de manera innovadora, a través del joc i la motivació.
“S’ha d’estar obert a provar noves eines que ajudin als pacients a tenir un major grau d’educació sanitària”
Com et definiries professionalment?
Sóc un professional inquiet amb ganes d’aprendre. M’agrada escoltar la gent de diferents sectors, crec que és enriquidor i ajuda a entendre el funcionament de les coses. Tant mateix, m’agrada pensar el perquè de les coses i entendre perquè es fan d’una manera determinada. Crec que és la clau per poder donar millors resultats i millorar en aquella que sigui la teva ocupació.
Durant la teva estada assistencial a l’EAP Sardenya hem descobert que estàs preparant una APP per millorar la salut de la població. Ens en podries fer cinc cèntims?
L’aplicació Villi Adventures neix amb l’objectiu d’educar a la població en referència a la nutrició d’una manera innovadora. És una prova de com un joc per a dispositius mòbils pot divertir i a l’hora tenir un valor que va mes enllà de l’entreteniment. En aquest cas s’utilitzen personatges vistosos i trencaclosques match 3 per donar informació sobre la nutrició. La població objectiu és el gran públic, els jugadors casuals.
La gamificació consisteix en tornar atractiva una tasca que, per se, té una manca de motivació o és avorrida. Per això s’utilitzen els diversos recursos dels jocs per aconseguir la motivació de l’usuari. Per exemple, en l’aplicació podem trobar aquestes eines de motivació en el desbloqueig de totes les cartes, el repte de passar totes les pantalles, elements socials que motiven a compartir el coneixement i l’avanç o la puntuació que reben els aliments envers la seva qualitat.
Per crear un producte d’aquests tipus (APP de salut) quanta gent hi treballeu? Quins perfils professionals calen?
Com a mínim es necessita un artista o dissenyador gràfic, un programador i un dissenyador de jocs. No obstant, són interesants el perfils de màrqueting, un gestor que s’encarregui de les responsabilitats legals i de l’empresa,… Normalment l’equip està consolidat per més d’un artista i programador, es necessita posar música i sorolls al joc, gestionar les xarxes socials, etcètera. Els estudis petits poden estar consolidats per 5-10 persones i els grans per equips amb més de 80 persones. No obstant, ja hi ha estudis que ofereixen el serveis externs, ja sigui per la creació de l’aplicació, a nivell de publicació o per introduir la música.
Quina ha estat la teva tasca en el procés de creació de Villi Adventures?
Durant la creació de l’app he tingut varies tasques, des de portar tot el màrqueting de l’aplicació, l’estudi del mercat, el disseny del prototip, encarregar-me de la comunicació, realitzar proves de les versions amb mostres de la població i extreure conclusions per millorar el disseny del joc, crear el contingut relacionat amb la salut dintre del joc, crear l’algoritme per obtenir una puntuació objectiva dels aliments, portar les responsabilitats de l’empresa a nivell legal i estratègic, entre altres.
Com es dóna a conèixer al gran públic?
Hi ha dues maneres d’atraure gent a l’aplicació; el tràfic orgànic i el de pagament. Entenem com a tràfic orgànic aquells usuaris que arriben a la nostra aplicació per casualitat, perquè estan buscant alguna cosa relacionada amb la teva app. Per això es té en compte les paraules clau posades com a títol o descripció, el boca a boca de la gent que hi juga, la rellevància de l’aplicació a la botiga o el tràfic que ve derivat de les xarxes socials. Dins de l’aplicació també hi ha opcions per compartir els successos del joc amb la teva gent. Per altra banda tenim la publicitat de pagament, consisteix en utilitzar diferents plataformes per promocionar la teva app, Facebook Ads, Youtube, Admod, etcètera. Selecciones una població diana i aquestes persones veuran l’anunci en les aplicacions que utilitzen.
Teniu pensat algun tipus d’estudi per validar la seva utilitat?
És una opció que no descarto, no obstant encara no he tingut l’oportunitat de mirar-ho seriosament. Tot i així, estic obert a propostes d’universitats o centres de salut que estiguin interessats en realitzar algun tipus d’estudi.
L’atenció primària (metges i infermers) hauríem de proposar més eines com la vostra als pacients? Quines recomanaries?
Crec que s’ha d’estar obert a provar noves eines que ajudin als pacients a tindre un major grau d’educació sanitària. Personalment en el temes de control de pes trobo molt útil els rellotges que conten las calories consumides. En l’aplicació d’aquestes et mostra de manera clara quantes calories consumeixes diàriament i et dóna l’opció de registrar l’alimentació, fent mes fàcil el recompte de calories. No crec que sigui una solució per a tothom però depèn del perfil de la persona pot ser de gran ajuda. Per altra banda, hi ha canals de Youtube que promouen hàbits de vida saludable, crec que són eines molt interesants i que mostren com la comunicació amb la gent està canviant i es pot fer de manera massiva. Un exemple d’un metge del Estats Units que utilitza Youtube per promoure bons hàbits és el canal d’en Doctor Mike, crec que és un bon exemple per veure el poder que tenen avui en dia les xarxes socials.
Et veus treballant com a professional assistencial (infermer o metge) o dedicant-te a les TIC i la salut?
L’escenari ideal seria poder compaginar les dues, per una banda m’encanta poder ajudar a la gent a través de l’assistència. Però crec, que es necessari que els professionals sanitaris impulsin iniciatives utilitzant les eines tecnològiques disponibles per millorar l’atenció assistencial.
Citació
Autor: Casasa Plana, Albert
Títol article: LA desCOBERTA. Entrevista a Julián Sanz
Revista: APSalut. Volum 6. Número 4. Article 120
Data: 12 de novembre de 2018