Albert Casasa, EAP Sardenya. Silvia Zamora, EAP Dreta de l’Eixample. Albert Seguer i Alícia Villanueva, EAP Vic. Gemma Férriz, CAP Sagrada Família
UDACEBA ha decidit impulsar el Role Playing com a metodologia docent. S’ha creat un grup de treball a patir de les experiències de cada centre docent.
En tots els centres d’una forma o una altra s’utilitza aquesta tècnica. En uns centres es fan sessions de 2 hores de durada amb tots els residents aprofitant les jornades mensuals que es fan amb ells. Seguint bàsicament el mateix guió que van ensenyar al curs Leonardo. Els tutors preparen diferents casos clínics-situacions que han de representar per després donar el ‘feed-back’ corresponent, intentant que participin tots. Els casos també poden sortir dels propis residents partint de situacions que havien patit de dificultats en la relació metge-pacient. Han treballat sobretot habilitats comunicatives.
En altres centres es fan Role-playing individuals i videogravats. L’actriu és una actriu amateur. La videogravació és privada per tutor i resident, per fer l’avaluació posterior. Es fan servir estacions tipus ACOE per dotar d’un guió a l’actriu i al tutor per fer el ‘feedback’.
Tant si es fa de forma individual com en grup, és molt important el paper del facilitador del role-playing. Les persones que hi participen sempre han de ser respectades, no forçar a ningú, el feedback ha de tenir un contingut positiu i constructiu. El responsable ha de tallar les situacions incòmodes, i també les derives cap a altres debats que no siguin estrictament els objectius del role playing. Precisament, els objectius d’un cas de role playing han de ser molt simples i concrets. S’ha de tenir molt clar quin aspecte és el que es vol avaluar.
Les sessions en grup tenen aspectes positius, com la cohesió de grup, el sentir-se partícips, i les emocions compartides. Pot ser un bon grup si està format només per residents i el facilitador.
Les sessions videogravades tenen l’avantatge que el resident es pot veure a ell mateix com actua i pot ser comentat amb el seu tutor.
Es pot fer role playing per explorar habilitats comunicatives, però també l’anamnesi, l’exploració física, l’orientació diagnòstica.
Esperem contribuir una vegada més a una millor formació dels nostres residents.
Citació
Autors: Casasa, Albert; Zamora, Silvia; Seguer, Albert; Villanueva, Alícia; Férriz, Gemma
Títol: Fomentem el Role Playing
Revista: APSalut. Volum 7. Número 1. Article 121
Data: 15 de gener de 2019