Autor: Albert Casasa Plana. Metge de Família, cap d’estudis d’UDACEBA
La residència és un període de formació però també per a molts suposa la primera experiència laboral.
Quan acabem la carrera, és a dir, quan comencem el període MIR o IIR ja som professionals. Això vol dir que podem exercir la nostra professió de metges o infermeres.
El sistema públic de salut exigeix per treballar en els seus centres tenir una especialitat. La residència és doncs un període de formació necessari; això si, de persones que ja poden exercir la seva professió i són cent per cent responsables dels seus actes.
Els programes de les especialitats vetllen perquè l’adquisició de competències sigui supervisat. La supervisió serveix per constatar el progrés competencial però sobretot és necessari per la seguretat dels pacients. La residència és un entorn protegit.
Així que pels MIR i IIR disposem d’un contracte laboral amb característiques especials per vetllar tant per la part docent com l’assistencial, que implica drets i deures.
Segons el Reial Decret 1146/2006, la normativa que regula la relació laboral de tots els residents especialistes en Ciències de la Salut, aquest tipus de contractes tenen una durada d’un any i es renoven cada any fins a la finalització de la residència.
- La jornada laboral no pot excedir les 37,5 hores a la setmana.
- Entre un torn i un altre el resident ha de tenir un marge de 12 hores.
- En el cas de torns ininterromputs de 24 hores, com pot ser durant una guàrdia, també s’aplica el mateix temps de descans.
- Pel que fa a les vacances, els MIR disposen de les mateixes festes, permisos i dies de descans que la resta de professionals.
- La manca d’aprofitament de les rotacions per part del MIR pot ser un motiu per posar fi al contracte i la pèrdua de la plaça per avaluacions negatives.
- La puntualitat, l’assistència a les guàrdies o a les rotacions forma part de les obligacions dels residents. Una absència no justificada és motiu de sanció laboral. I moltes faltes repetides o greus poden ser motiu d’extinció del contracte, per motius laborals, no docents. Tot i que des del punt de vista docent també es pot avaluar com un problema d’actitud.
Com a residents hem d’exigir una bona tutorització. Les avaluacions que fan els residents de les seves rotacions tenen una importància cabdal.
Professionals aprenent treballant, amb supervisió. Ensenyament “experiencial” on les emocions hi juguen un paper predominant. És una etapa intensa, dura i amb moltes gratificacions.
La implicació plena ens fa créixer professionalment i com a persones.
Referència bibliogràfica
Real Decreto 1146/2006, de 6 de octubre, por el que se regula la relación laboral especial de residencia para la formación de especialistas en Ciencias de la Salud. BOE-A-2006-17498
Citació
Autor: Casasa Plana, Albert
Títol: La residència, un contracte laboral
Revista: APSalut. Volum 7. Número 4. Article 139
Data: 25 d’octubre de 2019