Autores: Àngels Ballarín, MFiC EAP Vic (CAP El Remei) i tutora UDACEBA i Anna Franquesa, MFiC EAP Vic (CAP El Remei).
Cada vegada es parla més de la gamificació en l’aprenentatge d’adults. Això és l’ús de dinàmiques, mecàniques i estètiques pròpies del joc en entorns no lúdics per adquirir, desenvolupar o millorar una àrea determinada. Amb el joc aconseguim estímul, repte, motivació, participació i recompensa: emoció. I a través de l’emoció l’aprenentatge està assegurat.
A tal efecte compartim una sessió formativa dirigida al personal sanitari de l’EAP Vic Sud (medicina de família, pediatria, infermeria i auxiliars d’infermeria) que vam portar a terme en format Scape Room.
Prèviament el grup organitzador (tutora i residents d’un contingent) havien escollit un tema a desenvolupar i els objectius formatius de la sessió. En arribar a la sessió els professionals van ser separats en tres grups. En aquest cas la formació girava al voltant de les intoxicacions agudes per drogues d’abús i per ambientar l’entorn es va separar la sala en tres ambients diferents: una habitació, una sala i un lavabo. A cadascun d’aquests punts s’havia disposat material divers relacionat amb la temàtica que cada grup hauria d’anar desenvolupant amb l’objectiu de poder sortir de la sala. Les preguntes i respostes estaven amagades en gots de tub, posagots, xeringues, caixes amb candaus, trencaclosques, etc.
Durant una hora cada grup aniria avançant en el joc resolent els reptes que se’ls anaven plantejant: classificar les drogues en funció del grup (depressor SNC/estimulant/al·lucinogen), relacionar cada substància amb l’efecte que produeix i el tractament o antídot corresponent, entre d’altres. Els casos clínics es desenvolupen en diverses preguntes amagades a la sala i estan relacionades amb la clínica, diagnòstic i maneig de la intoxicació aguda.
A més de si la resposta era correcta o no, els observadors (1 per cada grup) registraven el temps que es necessitava per resoldre cadascuna de les preguntes plantejades, aportant així pressió i ajudant a augmentar la concentració a la sala.
Per dinamitzar encara més l’activitat, cada 10 minuts sonava una campana que interrompia tots els grups (simulant les interrupcions que ens trobem a la consulta del dia a dia) seguida d’una pregunta de resposta ràpida també sobre el mateix tema. Només el primer grup que responia correctament puntuava en aquesta prova.
Al final del joc es va fer recompte de les puntuacions segons les respostes correctes, el temps emprat i les preguntes ràpides, essent només un el grup guanyador. El premi va ser una mica de xocolata per compartir.
Per tancar l’activitat les organitzadores van fer una petita exposició en forma de resum del maneig de les intoxicacions agudes per drogues d’abús i en van destacar els punts clau.
L’activitat va ser molt aplaudida. Va resultar formativa, pràctica i divertida. El format Scape Room és un bon recurs que augmenta la motivació i participació tant de residents com del propi equip i es pot utilitzar com a eina docent. La gamificació ha arribat a l’Atenció Primària.
A jugar!!
Citació
Autores: Ballarín, Àngels; Franquesa, Anna
Títol: Toca sessió. I si fem una Scape Room?
Revista: APSalut. Volum 8. Número 3. Article 158
Data: 20 d’octubre de 2020