Treball Final de Residència (TFR)
Investigador principal: Amat Botines Puertas. EAP Vic (El Remei)
Unitat de Recerca de la Unitat Docent de Medicina Familiar i Comunitària UDACEBA, vinculada a l’Institut d’Investigacions Biomèdiques Sant Pau.
Paraules clau: Infants, Qualitat de vida relacionada amb la salut, Activitats extraescolars
RESUM
Les activitats extraescolars (AE) poden complementar l’educació obligatòria i proporcionar un millor desenvolupament dels infants, de manera que podrien augmentar la seva qualitat de vida relacionada amb la salut (QVRS).
Objectius
- Principal: avaluar l’impacte de la realització d’AE en la qualitat de vida relacionada amb la salut.
- Secundaris: valorar la influència de la procedència, el nivell socioeconòmic, la tipologia d’activitat i les hores dedicades, en la QVRS.
Metodologia: Estudi transversal en escoles de Vic, curs 2021-2022, edats de 9 a 13 anys, mitjançant qüestionari anònim sobre dades demogràfiques i AE, i el qüestionari KINDL-R.
Resultats: Van participar 227 alumnes de 3 dels 15 centres educatius de Vic, el 47,58% eren dones, 134 realitzaven AE (41,79% dones) i 93 no realitzaven AE (55,91% dones). La mitjana d’hores setmanals va ser 4,33 hores, i l’edat mitjana va ser 10,73 anys. Les AE disminuïen un 13,01% en el pas de primària a secundària. La QVRS va ser major en els alumnes que realitzaven AE (p<0.001). Alumnes amb progenitors de fora o nivell socioeconòmic mig-baix tenien menor participació i pitjor QVRS (p=0.008 i p=0.0008, respectivament). Es van estratificar les dades pel nivell socioeconòmic per contrarestar el biaix de confusió. No es van trobar diferències significatives en la influència en la QVRS de la tipologia d’AE, ni el nombre d’hores (p=0.9194 i p=0.9624).
Conclusions: La proporció d’alumnes que realitzen AE dels centres analitzats de Vic és inferior a les proporcions de poblacions properes. S’han identificat factors que impliquen un menor participació en AE com ser dona, fer secundària, tenir progenitors de fora, i tenir un nivell socioeconòmic mig-baix. Les AE augmenten la puntuació en QVRS. Per tant, s’haurien de promoure mesures efectives per a garantir un accés global i igualitari a les AE per a tots els infants en edat educativa.
Citació
Autor: Botines Puertas, Amat
Títol: Impacte de les activitats extraescolars en la qualitat de vida relacionada amb la salut dels infants i adolescents
Revista: APSalut. Volum 10. Número 3. Article 202
Data: 10 d’octubre de 2022