• Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

APSalut

APSalut: El butlletí científic d'UDACEBA

  • Qui som
  • Comitè editorial
  • Contacte
  • Subscriu-te
  • twitter
  • youtube
  • Temes Clínics
  • Salut Comunitària
  • Recerca i Coneixement
  • TICs en salut
  • Casos Clínics
  • Gestió i Qualitat
  • Docència
  • Ètica i Humanitats

Impacte de les activitats extraescolars en la qualitat de vida relacionada amb la salut dels infants i adolescents

Treball Final de Residència (TFR)

Investigador principal: Amat Botines Puertas. EAP Vic (El Remei)
Unitat de Recerca de la Unitat Docent de Medicina Familiar i Comunitària UDACEBA, vinculada a l’Institut d’Investigacions Biomèdiques Sant Pau.

Paraules clau: Infants, Qualitat de vida relacionada amb la salut, Activitats extraescolars

RESUM

Les activitats extraescolars (AE) poden complementar l’educació obligatòria i proporcionar un millor desenvolupament dels infants, de manera que podrien augmentar la seva qualitat de vida relacionada amb la salut (QVRS).

Objectius

  • Principal: avaluar l’impacte de la realització d’AE en la qualitat de vida relacionada amb la salut.
  • Secundaris: valorar la influència de la procedència, el nivell socioeconòmic, la tipologia d’activitat i les hores dedicades, en la QVRS.

Metodologia: Estudi transversal en escoles de Vic, curs 2021-2022, edats de 9 a 13 anys, mitjançant qüestionari anònim sobre dades demogràfiques i AE, i el qüestionari KINDL-R.

Resultats: Van participar 227 alumnes de 3 dels 15 centres educatius de Vic, el 47,58% eren dones, 134 realitzaven AE (41,79% dones) i 93 no realitzaven AE (55,91% dones). La mitjana d’hores setmanals va ser 4,33 hores, i l’edat mitjana va ser 10,73 anys. Les AE disminuïen un 13,01% en el pas de primària a secundària. La QVRS va ser major en els alumnes que realitzaven AE (p<0.001). Alumnes amb progenitors de fora o nivell socioeconòmic mig-baix tenien menor participació i pitjor QVRS (p=0.008 i p=0.0008, respectivament). Es van estratificar les dades pel nivell socioeconòmic per contrarestar el biaix de confusió. No es van trobar diferències significatives en la influència en la QVRS de la tipologia d’AE, ni el nombre d’hores (p=0.9194 i p=0.9624).

Conclusions: La proporció d’alumnes que realitzen AE dels centres analitzats de Vic és inferior a les proporcions de poblacions properes. S’han identificat factors que impliquen un menor participació en AE com ser dona, fer secundària, tenir progenitors de fora, i tenir un nivell socioeconòmic mig-baix. Les AE augmenten la puntuació en QVRS. Per tant, s’haurien de promoure mesures efectives per a garantir un accés global i igualitari a les AE per a tots els infants en edat educativa.

Accedeix aquí al TFR complet ‘Impacte de les activitats extraescolars en la qualitat de vida relacionada amb la salut dels infants i adolescents‘

Citació
Autor: Botines Puertas, Amat
Títol: Impacte de les activitats extraescolars en la qualitat de vida relacionada amb la salut dels infants i adolescents
Revista: APSalut. Volum 10. Número 3. Article 202
Data: 10 d’octubre de 2022

 

Barra lateral primària

Editorial

Avaluació de la competència. Passem a l’acció

Autor: Albert Casasa Plana. Metge de família EAP Sardenya i Cap d’Estudis UDACEBA L'Avaluació … [+] about Avaluació de la competència. Passem a l’acció

Totes les EDITORIALS

Entrevistes La Descoberta

LA desCOBERTA. Entrevista a Lorena Cabricano

Laura Aranalde. Comunicació en Salut “En el moment d’haver d’escollir una especialitat ja creia que Infermeria Familiar i Comunitària és la que té una visió més àmplia de la persona i de la salut. I la possibilitat de fer moltes rotacions per diferents serveis, em va motivar”   ‘Conèixer els centres autogestionats et dóna habilitats […]

Totes les ENTREVISTES

Footer

Qui som

Normes de Publicació

Contacte

Administra les Cookies

Números Publicats

Recull Anual

Política de privadesa

Política de Cookies

Copyright © 2023 · Genesis Sample on Genesis Framework · WordPress · Entra

0 shares