Autora: Anna Amorós Trias. Infermera EAP Sarrià Vallvidrera Les Planes. Coordinadora de formació i docència
Seguretat, qualitat i docència
Per esdevenir un centre docent és evident que cal un conjunt de coneixements, habilitats i actituds que van més enllà de l’àrea estrictament científica o tècnica.
Així en fa referència el codi d’ètica infermer de Catalunya, “La infermera, per exercir qualsevol funció professional -assistencial, docent, gestora o investigadora- té els coneixements, habilitats i actituds necessàris que garanteixen una pràctica professional competent i proporcionen cures infermeres de qualitat.”
Quan parlem de docència fem referència a un rol inherent a les nostres professions sanitàries.
Exercir una bona pràctica docent no només depèn de la pròpia expertesa, sinó que hi ha una sèrie d’estratègies i habilitats pedagògiques que ajuden a fer que la nostra funció sigui exitosa.
Com a professionals sanitaris, al llarg de la nostra trajectòria hem rebut molts estímuls i acompanyaments diferents per part de professionals (professors, tutors i companys). El tarannà pedagògic que aquests ens hagin pogut transmetre influeix directament en la manera com construïm la nostra pròpia figura com a docents.
Pel que fa a la relació amb l’estudiant o resident, l’avenç pedagògic ha posat de manifest diferents estratègies d’acompanyament, com per exemple el feedback i les entrevistes. Esdevenen espais bidireccionals, reflexius de creixement intel·lectual i emocional, on ambdues parts reflexionen sobre alguna acció que ha succeït o que ha d’esdevenir en un futur. De la mateixa manera que les estratègies, els mètodes d’avaluació han evolucionat els darrers anys, descentrant la mirada de la qualificació numèrica i focalitzant-se un procés continu d’avaluació.
Actualment, en un temps on la seguretat esdevé un eix transversal en la nostrat pràctica professional em fa reflexionar sobre com la docència crea un espai més segur per a l’usuari, pel professional i pel sistema de salut. La responsabilitat inherent a la pràctica docent motiva al professional a revisar la seva pròpia activitat, els protocols i circuits assistencials i per tant promou l’excel·lència del docent. Com a conseqüència millora l’atenció de l’usuari i del sistema de salut.
El rol docent com a professionals ens retorna les ales de la creativitat, ens retorna el desig de ser excel·lents, ens fa millors professionals i sobretot millors persones.
Bibliografia
Consell de Col·legis d’Infermeres i Infermers de Catalunya
Citació
Autor: Amorós Trias, Anna
Títol: La docència, més enllà del rol acadèmic
Revista: APSalut. Volum 10. Número 3. Article 200
Data: 17 de novembre de 2022