Retorn de l’estació de l’APSalut a la Jornada de Residents 2024
Autora: Àngels Ballarín, Metgessa de Família EAP Vic i Tutora de Residents de MFiC UDACEBA
El 15 de març es va celebrar una Jornada de Residents UDACEBA a Hostalets de Balenyà. Va ser una matinal amena i interessant on a part d’aspectes clínics hi va haver temps pel diàleg intergeneracional i també per la participació compartida. La segona part de la Jornada va consistir en una gimcana de 7 estacions de diferents temàtiques: dermatoscòpia, cribatge ocular, electrocardiogrames, espirometries, embenats de turmell, salut comunitària i el butlletí científic APSalut.
En la parada de l’APSalut es proposava a cada grup l’elaboració d’un breu article en pocs minuts, de temàtica lliure però d’interès divulgatiu i relacionat amb l’Atenció Primària. A continuació fem un breu resum de les idees plantejades.
- El paper de la infermeria a l’Atenció Primària com a part imprescindible de l’equip. Resulta sorprenent que a hores d’ara encara calgui remarcar això, però si hi ha necessitat de reivindicar-lo, hauríem de plantejar-nos quin és el motiu i intervenir-hi.
- La innovació a l’Atenció Primària: l’ecografia com el nou fonendoscopi. Innovar és créixer i l’Atenció Primària no es pot quedar fora d’aquest procés. Hi ha interès per la innovació i la formació continuada. I aquí hauríem de pensar no només en l’ecografia, que ja ha entrat a la consulta, sinó també en els nous reptes que estan trucant a la porta, com la intel·ligència artificial.
- Els programes d’atenció comunitària per millorar la salut de la població: activitat física, mesures preventives, etc. Es destacava la importància de l’acció comunitària i també les dificultats per aprendre-la i portar-la a la pràctica. Sens dubte, representa una oportunitat única.
- La relació tutor-resident com a actiu de salut i factor preventiu del burn out. Interessant la reflexió de com les relacions emocionals sanes i la xarxa protectora que el mateix equip proporciona poden impactar en la salut mental dels professionals, tant en residents com en tutors.
- Un dels articles tenia un punt reivindicatiu i plantejava si la feminització de la professió era un condicionant per a les condicions laborals a l’Atenció Primària. I deixava una pregunta oberta: L’elevada proporció de dones en els equips pot haver condicionat una reducció dels salaris i una menor bel·ligerància en les reivindicacions laborals per prioritzar altres aspectes com la conciliació? Pensem-hi!
Més enllà de l’activitat en si, voldríem també compartir altres reflexions derivades de l’observació de la dinàmica grupal.
- La pressió és útil per generar respostes. Un cop superats els primers segons-minuts inicials, el fet de tenir un termini provocava que es passés ràpidament a l’acció. De fet, els professionals de l’Atenció Primària estem acostumats a donar respostes ràpides, adaptar-nos a múltiples situacions i fer-ho sovint a contrarellotge.
- Les idees que els grups proposaven estaven marcades per dos grans aspectes: l’experiència prèvia dels integrants del grup i els estímuls recents. El fet que tots els grups, excepte el primer, passessin per aquesta parada just després d’una estació sobre salut comunitària, i que una estona abans s’hagués parlat sobre salut mental i condicions laborals probablement va condicionar la presència d’aquests temes en les redaccions. Els pensaments, el temps que ocupem en un tema concret, va organitzant el nostre ideari. Tant en positiu com en negatiu. Marcar-nos els objectius oportuns i ocupar-nos en aspectes positius i útils facilitarà que caminem cap a ells i els aconseguim.
- Tant tutors com residents van mostrar la seva habilitat pel treball en equip. Els grups eren de 7-10 persones, heterogenis en relació amb el centre de procedència, resident/tutor, medicina/infermeria. Malgrat això, ràpidament es van construir sinergies sense conflictes. També cal remarcar que a mesura que anava avançant la gimcana els grups, que ja havien compartit altres parades, tenien més facilitat per interaccionar.
- La importància d’establir un objectiu comú. El més difícil va ser determinar el tema del qual parlar. Els grups que van aconseguir consensuar l’objectiu més ràpidament són els que van acabar elaborant una redacció més organitzada.
- La interdisciplinarietat proporciona matisos i enriqueix el resultat. Els grups en què més nombre d’integrants prenia part activa obtenia versions més detallades de la seva idea.
En conclusió, en pocs minuts el pensament dels residents i tutors d’UDACEBA s’ha focalitzat sobre treball en equip, salut comunitària, innovació-formació, autocura i condicions laborals. I aquestes mateixes persones han estat capaces de posar-se a treballar ràpidament de manera eficient, oferint el millor de cadascú i des del respecte. Tot molt similar al que fem cada dia a la nostra pràctica diària.
Bibliografia
- Méndez Iglesias SM. Reflexiones sobre el burnout de los profesionales de atención primaria tras la pandemia. Aten Primaria. 2022;54:102314.
- Zhou AY, Panagioti M, Esmail A, Agius R, Van Tongeren M, Bower P. Factors Associated With Burnout and Stress in Trainee Physicians. JAMA Netw Open. 2020;3:e2013761.
- Maresca G, Corallo F, Catanese G, Formica C, Lo Buono V. Coping Strategies of Healthcare Professionals with Burnout Syndrome: A Systematic Review. Medicina (B Aires). 2022;58:327.
Paraules clau: Atenció Primària, docència, divulgació, comunicació, burn out, treball en equip.
Citació
Autora: Ballarín, Àngels
Títol: Parem-nos a pensar: idees generades en 10 minuts
Revista: APSalut. Volum 12. Número 1. Article 236
Data: 19 de març de 2024