Som a Catalunya unes quantes Unitats Docents que formen metges/ses i infermers/es en diverses especialitats i que tenen en comú ser petites en nombre de residents, disperses geogràficament i que comparteixen el programa formatiu comú bàsic.
Després d’anys de batallar cadascú pel seu compte per aconseguir complir el programa de mínims de tots els residents, amb les dificultats que comporta tenir cursos amb tutors experts propis, o comprar cursos externs per a pocs residents, o trobar les dates al calendari on tots coincideixin… vam decidir unir esforços.
Com expliquem a apendix.cat: el programa de competències transversals és una iniciativa de treball en comú de diverses unitats docents de Catalunya.
Permet saltar-se la dificultat de sincronitzar horaris dels residents o especialistes en formació amb programes assistencials molt diversos i centres docents múltiples. Incrementa la possibilitat de complir el programa formatiu.
I com ho fem? Es tracta d’un programa virtual, sobre plataformes Moodle, comuna per a tots els nostres residents. És formació on-line.
Conté la programació bàsica i comuna per a diverses especialitats mèdiques i/o d’infermeria, com per exemple: Reanimació cardiopulmonar bàsica, lectura crítica, bibliografia sanitària, introducció a la metodologia de la recerca…
També permet incloure cursos novedosos com el “PLE” (Entorn Personal d’Aprenentage).
El projecte permet compartir l’experiència de professionals docents, generar materials més àgilment i millorar-ne la qualitat sense associar una inversió addicional a part del temps que actualment s’està dedicant a aquest programa.
La iniciativa ja ha superat diverses promocions de residents i es pot considerar consolidada. En el camí n’hem après i ens hem adaptat: cursos més breus, més flexibilitat a l’hora de fer-los (per exemple un calendari per tenir una idea de quan convé fer-los però adaptable a cada resident).
El futur passa per tenir més tutors implicats, adaptar-se a les suggerències dels residents que ja els han fet, i obrir-se a totes les unitats docents que vulguin compartir el seu coneixement aportant el seu granet de sorra.
Citació
Autor: Casasa Plana, Albert
Títol article: Apèndix.cat, docència en xarxa
Revista: APSalut. Volum 3. Número 4. Article 55
Data: 10 de setembre de 2015