Autor: Albert Casasa Plana. Metge de família EAP Sardenya i Cap d’Estudis UDACEBA
En un article recent al Butlletí APSalut explicàvem la posada en marxa de la primera ACOE (Avaluació de la Competència Objectiva i Estructurada) de la unitat docent UDACEBA, dirigida a residents MIR de Medicina de Família i Comunitària.
La prova es va realitzar el dia 31 de març de 2023. Es van convocar tots els residents de Medicina (R1, R2, R3, R4) (n=40).
Consistia en 10 estacions, de 6 minuts de durada, amb un espai de 3 minuts entre estacions. Es va realitzar en dues rodes de dos torns.
Hi havia 16 actors, 14 avaluadors i un comitè científic, a més de tot l’equip operatiu i dels tutors.
Van participar 37 residents dels 40 convocats.
Resultats
- La millor puntuació (sobre 100) va ser de 81,4 i la va obtenir un R2. La pitjor va ser 56,6 i també va ser d’un R2. La puntuació mitjana va ser de 71.
- Per any de residència, de millor a pitjor va ser R3,R4,R2,R1
- Les competències avaluades amb millor puntuació van ser, per ordre de més a menys: comunicació, habilitats.
- I les que van obtenir pitjor puntuació, per ordre de menys a més: atenció a la família i anamnesi.
- Amb puntuacions intermitges van quedar les activitats preventives, l’exploració física i el maneig.
Discussió
Les puntuacions tendeixen a ser coherents amb el que s’espera: millor per R grans que petits. Per competències, sobta la mala puntuació del R4 en “atenció a la família”. Això podria formar part de les limitacions de la prova: només una estació avaluava “atenció a la família”.
També s’ha d’insistir en què els residents han de llegir bé les instruccions que es pengen a la porta de la consulta abans d’entrar, per centrar-se en el que es demana. Així es va veure que s’entretenien en exploració física quan tocava fer anamnesi o maneig, o viceversa.
Algunes de les estacions s’han de reformular: una d’habilitats (“sutura”), cap del avaluats l’ha aconseguit acabar per manca de temps. Pel que fa a l’estació dedicada a “diagnòstic per la imatge”, una pregunta no va ser contestada bé per cap avaluat, fet que no la fa discriminativa alhora de comparar resultats.
S’ha verificat que no hi havia diferències estadísticament significatives entre les dues rodes que es feien alhora, ni entre els dos torns.
Puntuació final per any de Residència
El retorn de la informació es fa a la Comissió de docència (anonimitzat), al resident, al tutor i al comitè d’avaluació.
L’ACOE d’UDACEBA té com a finalitat l’avaluació formativa. L’objectiu és informar del procés d’aprenentatge dels residents, utilitzant la informació de l’avaluació per al feed-back posterior que poden fer individualment i amb el seu tutor.
Sabem que l’avaluació formativa i sumativa estan interconnectades, però l’avaluació formativa té un impacte major sobre l’aprenentatge i els resultats. Tot i això s’ha vist entre els tutors un interès per analitzar els resultats alhora amb l’avaluació sumativa.Tot i això no forma part de les variables actualment vigents per a aquest objectiu.
Malgrat els nervis que molts residents han passat, especialment els R4 que ho van viure pitjor, és un tipus de prova que genera components emocionals que fan perdurar en el temps les seves conclusions.
La intenció és celebrar anualment la prova per a constatar el progrés dels residents de medicina. I incorporar, a partir de l’any que ve, als residents d’infermeria, amb les seves estacions específiques.
Citació
Autor: Casasa Plana, Albert
Títol: Resultats de l’ACOE 2023 d’UDACEBA
Revista: APSalut. Volum 11. Número 2. Article 216
Data: 25 de maig de 2023